Den næste generation er dem, der for alvor skal udleve den grønne omstilling. For dem bliver bæredygtighed en naturlig del af deres livsstil. Vi er derfor glade for at undervise på skoler og gymnasier, og vi skræddersyr hvert enkelt undervisningsforløb, så det passer til niveau og fag.

Vores undervisningsforløb kommer i flere formater - ingen af dem er helt ens. De kan strække sig fra 1 ½ - 2 time til et længere forløb på op til seks uger som vi har gjort til hos Skolen Sputnik og som vi er i gang med på Nørre Fælled Skole.

Korte forløb

De kortere forløb består typisk af et oplæg og smagning af insekter eller en workshop. Et oplæg kan også kombineres med et fagelement, fx biologi, fysik og kemi, matematik eller madkundskab, hvor vi laver opgaver med børnene efter en kort introduktion til insektfarming. Et oplæg og en workshop tager typisk 1 ½ - 2 time. Nedenfor præsenterer vi en række tilbud, som kan kombineres på kryds og tværs:

 

Oplæg Vi fortæller om insekter som fremtidens bæredygtige, sunde og velsmagende fødevare. Hvorfor spise insekter, hvorfor gør vi det mere og mere herhjemme, og har vi egentligt ikke gjort det længe? Hvilke andre bæredygtige alternativer kommer vi til at stifte bekendtskab med i fremtiden? Hvordan Bugging Denmark avler bæredygtige fårekyllinger ved at fodre dem med restprodukter som fx æblepulp fra juiceproduktion og kogt malt fra bryggerier, og hvordan man selv kan dyrke insekter derhjemme.

Smagsprøve Syngjas juice med æble, ingefær og fårekylling serveres som en smagsprøve. De modige kan også smage på en hel fårekylling og andre insekter.

Besøg på insektfarm Vi tager ud til Bugging Denmarks insektfarm. Vi snakker om, hvordan fårekyllingerne bor, og hvordan man kan lave sine egne fårekyllinger derhjemme. Vi taler om de lyde, de laver, og hvorfor de laver dem og lærer at kende forskel på hanner og hunner. Vi finder eksempler på fårekyllinger, der er ved at lægge æg og ser på, hvad de spiser, og hvordan man fodrer dem og giver dem vand. Vi snakker også om, hvorfor der er lidt varmere inde i selve farmen, end vi ellers er vandt til i Danmark, og svarer desuden på alle de spørgsmål, der måtte være.

Workshop i insektsnacks Vi laver en madlavningsworkshop, hvor børnene kan lave deres egne snacks i form af insektkugler. Princippet er det samme som havregrynskugler, men med et tvist af spiselige insekter. Der er fårekyllingemel i dejen, og deltagerne får diverse insekter at dekorere deres snacks med – voksmøllarver, fårekyllinger, buffaloorme og Bugging Denmarks søde fårekyllingekrydderi.

Workshop i insekthoteller Eleverne bygger deres eget insekthotel, som de kan tage med hjem, se insekter flytte ind og holde øje med udviklingen i deres lille, nye biotop. Dette kan give eleverne et indblik i insekters livsvilkår og skabe et miljø for alskens insekter. Således får børnene et lille stykke natur skabt derhjemme, som de kan passe.

Biologi  Vi kategoriserer, sammen med eleverne, forskellige insekter (er de herbivore, carnivore, detritivore eller omnivore?) og taler om deres forskellige forskellige funktioner i økosystemet. Hvilken nytte har de, og hvor lever de?

Det kan er oplagt at kombinere med et besøg på farmen for at se på insekternes livscyklus. 

Vi anvender også Bugging Denmarks Urbane Økosystem til at forstå kredsløb mellem planter og dyr (recirkulering af naturressourcer) og sammen med børnene prøver vi at komme på nye ideer med affalds- og restprodukter, som kunne indgå i et kredsløb med insekter. 

Fysik og kemi Vi taler om kulstofkredsløbet/karbonkredsløbet med udgangspunkt i insekterne. Vi tegner kulstofkredsløb og insekternes placering heri, og så udregner vi forskellige dyrs klimaaftryk i forbindelse med deres levemåde.

Matematik Med en introduktion opgaverne regner eleverne på væsentlige tal i forbindelse med CO2, foder og vand. Eleverne kan også lave udregninger på fremtidig vækst ved at kende til faktorer, som fx hvor mange æg en hunbille (eller fårekylling) lægger pr. døgn, og hvor hurtigt de typisk vokser under bestemte forhold.

Madkundskab Sammen med børnene taler vi om næringskilder og sammensætter vi et måltid med insekter med henblik på at opfylde den anbefalede daglige kost - bestående af protein, fibre, B12-vitamin og Omega-3-fedtsyrer. Eleverne eksperimenterer selv og kommer med forslag til, hvordan insekter kan indgå i forskellige retter.

Længere forløb

I de længere forløb er det oplagt at kombinere biologi, natur og teknik, fysik og kemi, geografi, håndværk og design, matematik og selvfølgelig madkundskab. Over en periode på ca. tre til seks uger med en undervisningsgang per uge kombinerer vi teori og praksis og kommer dybere ind i insekternes verden. Foruden undervisning leverer vi undervisningsmateriale, opsætning af midlertidig farm, workshops og ingredienser til madlavningsworkshop.  

Er du interesseret i at høre mere, så kontakt os endelig.